Sivistyslautakunta 31.5.2017 § 63

KAUHAJOEN KAUPUNGIN AAMU- JA
ILTAPÄIVÄTOIMINNAN

TOIMINTASUUNNITELMA LV. 2017 - 2018

Sisällysluettelo

1 YLEISTÄ

2 TOIMINNAN JÄRJESTÄMISEN LÄHTÖKOHDAT

3 TOIMINNAN TAVOITTEET

3.1 TOIMINTAYMPÄRISTÖ

3.2 TOIMINTAAN HAKEMINEN

3.3 TOIMINTAPAIKAT

3.4 TOIMINTAMAKSUT JA TOIMINNAN JÄRJESTÄMINEN

3.5 OHJAAJIEN PÄTEVYYSVAATIMUKSET

3.6 TOIMINNAN SISÄLTÖ

3.7 AAMU- JA VÄLIPALAN JÄRJESTÄMINEN

4 KULKEMINEN

4.1 VAKUUTUS

4.2 TURVALLISUUS

5 YHTEISTYÖ KOTIEN KANSSA

6 AAMU- JA ILTAPÄIVÄTOIMINTA OSANA KOULUA

7 TOIMINNAN KOORDINOINTI JA OHJAUS

8 PERUSOPETUKSEN AAMU- JA ILTAPÄIVÄTOIMINTAA SÄÄTELEVIÄ ASIAKIRJOJA

 

1. YLEISTÄ 

Kauhajoen kaupungin aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelma on tehty tukemaan perusopetuslain mukaisesti järjestettävää aamu- ja iltapäivätoimintaa. Toiminnan periaatteet määritellään toimintasuunnitelmassa. Toimintasuunnitelma on työväline ohjaajille ja sen kautta lasten huoltajilla on mahdollisuus saada tietoa siitä miten Kauhajoella aamu- ja iltapäivätoiminta järjestetään. Toimintasuunnitelma päivitetään vuosittain ja se hyväksytetään sivistyslautakunnassa.

Kauhajoella aamu- ja iltapäivätoimintaa on ollut kaupungin järjestämänä syksystä 2007 lukien. Tätä ennen toimintaa järjestivät yhdistykset joidenkin koulujen yhteydessä. Vuoden 2013 alusta aamu- ja iltapäivätoiminta on siirtynyt opetuksen ja koulutuksen vastuualueelle.

Kauhajoen kaupunginvaltuuston 12.11.2012 § 74 hyväksymän rakenneohjelman mukaisesti.

2. TOIMINNAN JÄRJESTÄMISEN LÄHTÖKOHDAT

Aamu- ja iltapäivätoiminnalla tarkoitetaan perusopetuslain mukaista perusopetuksen oppilaille suunnattua toimintaa, jonka kokonaisuudesta vastaa kaupunki. Perusopetuslain mukaisesti Opetushallitus päättää aamu- ja iltapäivätoiminnan tavoitteista ja keskeisistä sisällöistä antamalla toimintaa varten perusteet, joiden mukaisesti toimintaa tulee järjestää.

Aamu- ja iltapäivätoiminta pohjautuu perusopetuksen arvoihin, joita ovat ihmisoikeudet, tasa-arvo, demokratia, luonnon monimuotoisuuden ja ympäristön elinkelpoisuuden säilyttäminen sekä monikulttuurisuuden hyväksyminen. Toiminnan tulee perusopetuksen tavoin edistää yhteisöllisyyttä, vastuullisuutta sekä yksilön oikeuksien ja vapauksien kunnioittamista.

Toiminnan järjestämisen yhteiskunnallisena lähtökohtana on turvallisen kasvuympäristön tarjoaminen lapselle, ja toiminnan tarkoituksena on tukea lapsen kasvua ja kehitystä sekä
tukea perhettä ja koulua niiden kasvatustehtävässä. Toiminnalla pyritään vähentämään lasten yksinäistä aikaa ilman aikuisen läsnäoloa ennen ja jälkeen koulupäivän.

Toiminnalla on oma erityisluonteensa, sillä siihen osallistuminen on vapaaehtoista, ja se sijoittuu lapsen vapaa-aikaan. Tämä näkyy toiminnan sisällöissä, joiden tavoitteina on tarjota lapselle ohjattua ja omaehtoista, monipuolista ja virkistävää toimintaa sekä tarjota lapselle mahdollisuus rauhoittumiseen. Toiminnassa pyritään luomaan avoin, rohkaiseva ja kiireetön ilmapiiri. Päivän aikana lapselle luodaan edellytykset läksyjen tekoon, mutta vastuu niiden tekemisestä on huoltajilla.
 

3. TOIMINNAN TAVOITTEET

Yleisenä tavoitteena on tukea kodin ja koulun kasvatustyötä sekä lapsen tunne-elämän kehitystä ja eettistä kasvua. Lisäksi toiminnan tulee edistää lasten hyvinvointia ja tasa-arvoisuutta yhteiskunnassa sekä ennaltaehkäistä syrjäytymistä ja lisätä osallisuutta.

Kodin kasvatustyön tukeminen edellyttää keskinäiseen kunnioitukseen ja tasa-arvoisuuteen perustuvaa yhteistyötä, kasvatuskumppanuutta. Kotien kasvatustyötä tuettaessa lähtökohtana on, että lapsen huoltajilla on ensisijainen vastuu lapsen kasvatuksesta ja ohjaajilla on ammatillinen vastuu lapsen kasvatuksesta.
Huoltaja on lapsensa asioiden asiantuntija. Avoin ja luottamuksellinen vuorovaikutus on pohja hyvälle yhteistyölle. Huoltajan suostumuksella aamu- ja iltapäivätoimenohjaaja voi osallistua lasta koskeviin neuvotteluihin (esim. oppilashuoltotyöryhmä).

Lapset ovat ikä- ja kehitysvaiheensa mukaisesti itsestään ja teoistaan vastuullisia, mutta tarvitsevat eettisessä ajattelussaan ja vuorovaikutustaidoissaan aikuisen ohjausta. Lasta ohjataan sellaisiin menettelytapoihin, joilla mahdollisia ongelmatilanteita voidaan käsitellä myönteisesti ja ratkaisukeskeisesti

Toiminnalla pyritään edistämään osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa. Lasten rohkaisu ja kannustaminen tukevat itsetunnon kehitystä, ja samalla lapset oppivat luottamaan omiin taitoihinsa. Toiminnan suunnittelussa otetaan huomioon lasten mielipiteet ja kiinnostuksen kohteet. Ikätasonsa mukaisesti lasten tulee saada osallistua yhteisten sääntöjen ja sopimusten muotoiluun. Osallisuus, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ehkäisevät kiusaamista ja syrjäytymistä.

Perusopetuslain mukaan kunnan tulee arvioida antamaansa tai hankkimaansa aamu- ja iltapäivätoimintaa, sekä osallistua ulkopuoliseen arviointiin. Arvioinnin tarkoituksena on turvata tavoitteiden toteutuminen, ja sen keskeiset tulokset tulee julkaista.

Aamu- ja iltapäivätoimintaa arvioidaan määräajoin ja arvioinnissa huoltajat ja lapset arvioivat toteutunutta toimintaa.
 

3.1 TOIMINTAYMPÄRISTÖ

Lain mukaan aamu- ja iltapäivätoimintaan osallistuvalla lapsella on oikeus turvalliseen toimintaympäristöön. Toimitilat ja välineet tulee olla turvallisia ja tarkoituksenmukaisia. Jokaisella ryhmällä tulee olla käytössään sekä sisä- että ulkotilat. Suurimmalla osalla toimintapaikoista on omat tilat käytössä tai ne ovat yhteiskäytössä esim. esikouluryhmän kanssa. Toiminnan suunnittelussa ohjaajat huomioivat mahdollisuuden käyttää koulun tiloja esimerkiksi liikuntasalia ja sopivat sen käytöstä ko. koulun johtajan kanssa. Tavoitteena on, että kaikkien toimintapaikkojen tilat saadaan toimiviksi ja mahdollisimman viihtyisiksi.


3.2 TOIMINTAAN HAKEMINEN

Aamu- ja iltapäivätoimintaan haetaan keväisin samaan aikaan kuin esiopetukseen ja päivähoitoon. Hakuajasta ja toiminnasta ilmoitetaan paikallisissa lehdissä sekä sivistystoimen internet-sivulla.

Aamu- ja iltapäivätoimintapaikka ei siirry automaattisesti seuraavalle lukuvuodelle, vaan se on haettava keväällä uudestaan. Toiminnan järjestämisen edellytyksenä on seitsemän jokapäiväistä palvelun tarvitsijaa.

Mikäli toimintaan hakeutuu enemmän lapsia kuin paikkoja voidaan järjestää, valintajärjestys on seuraavanlainen:

Vanhemmille toimitetaan viranhaltijapäätös toimintaan hyväksymisestä tai hylkäävästä päätöksestä kesäkuun loppuun mennessä. Jos toimintaan oikeutettu 1-2 lk:n oppilas jää ilman paikkaa, huoltaja voi hakea lukuvuoden aikana mahdollisesti vapautuvia paikkoja uudella sähköisellä hakemuksella.
 

3.3 TOIMINTAPAIKAT

Sivistyslautakunta päättää aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestämispaikat.

Lukuvuonna 2017 -2018 toimintaa järjestetään seuraavissa paikoissa, jos toimintaan osallistuu vähintään seitsemän jokapäiväistä käyttäjää:

Aamu- ja iltapäivätoiminta: Toiminta-aika 7.00 – 17.00 (koululaisille 16.15 saakka)

1. Aron, (Aronkuja 18 p. 043 820 0175)

2. Koulukeskus Mukulat, (Aninkuja 3-5, p. 043 820 0439)
                         Ketut, (Aninkuja 3-5, p. 040 484 0045)
                         Filppulan toimipiste, (Rekitie 18, p. 043 820 0177)

3. Päntäne, (Keturinkyläntie 5, p. 043 820 0178)

4. Kolmenraitti, (Lustilantie 326, p. 040 766 9067)

5. Pukkila, (Hyypäntie 78, p. 043 820 0177)

6. Kainasto, (Kainaston keskustie 28, p. 040 484 8184)

9. Hyyppä, (Jokimäentie 951, p.040 723 3310 )

Mikäli aamu- ja iltapäivätoiminnan toiminta-aika ei riitä esioppilaan hoidon järjestämiseksi, tarjotaan esioppilaalle vuoropäivähoitoa. Tällaiseen voi olla syynä esimerkiksi esioppilaan huoltajan vuorotyö. Mikäli vuorohoidon tarvetta ilmenee, on siitä otettava yhteys oppilasasiainsihteriin ja tarve ratkaistaan tapauskohtaisesti. Tämä järjestely ei koske koululaisia.

Oppilaan huoltaja vastaa oppilaan tuomisesta ja hakemisesta toiminta/hoitopaikasta.

Mikäli vuorohoitotarpeen vuoksi tarvitaan saattokuljetusta vuorohoitopaikan ja esiopetuspisteen välillä, se järjestetään koulutuksen järjestäjän toimesta.
 

3.4 TOIMINTAMAKSUT JA TOIMINNAN JÄRJESTÄMINEN

Huoltaja voi varata toiminnan käytettäväksi joko 0-10 kertaa kuukaudessa tai yli 10 kertaa kuukaudessa ja maksu peritään sen mukaan, minkä palveluntarpeen huoltajat ovat varanneet. Toimintaa ei voi varata ristiin (esim. aamutoimintaa 0-10 pv/kk ja iltapäivätoimintaa yli 10 pv/kk). Jos toiminnan tarpeessa tulee muutoksia, tulee huoltajan ilmoittaa niistä etukäteen Johanna Pitkäselle.

Muutosten tulee olla voimassa aina vähintään kaksi kuukautta.

0-10 kertaa kuukaudessa:

Aamutoiminta 40€ / kk
Iltapäivätoiminta 60€ / kk
Aamu- ja iltapäivätoiminta 100€ / kk

TAI
Yli 10 kertaa kuukaudessa:

Aamutoiminta 70€ / kk
Iltapäivätoiminta 90€ / kk
Aamu- ja iltapäivätoiminta 160€ / kk

Ellette ota toimintapaikkaa vastaan, siitä tulee ilmoittaa mahdollisimman pian, viimeistään kuitenkin ennen toiminnan alkamista. Muussa tapauksessa paikasta peritään varauksen mukainen maksu.

Maksua voidaan alentaa tai se voidaan jättää perimättä johtuen huoltajan elatusvelvollisuudesta, toimeentuloedellytyksistä tai huollollisista syistä. Maksualennusta /- vapautusta haetaan siihen tarkoitetulla hakemuksella ja päätöksen tekee opetustoimenjohtaja.

Jos lapsi ei sairautensa vuoksi voi osallistua toimintaan yli 10 päivänä kalenterikuukauden aikana, maksusta peritään puolet, ja jos sairaudesta johtuva poissaolo kestää koko kalenterikuukauden, maksua ei peritä. Jos lapsi ei muusta syystä osallistu toimintaan koko kalenterikuukautena, maksuna peritään puolet kuukausimaksusta.

Jos lapsi perustelemattomasta syystä ei osallistu toimintaan lainkaan yhden kuukauden aikana, kaupungilla on oikeus irtisanoa toimipaikka seuraavan kuukauden alusta alkaen.

Aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaaja seuraa lasten läsnäoloa. Opetustoimenjohtaja tekee päätöksen irtisanomisesta.

Esiopetusikäisillä lapsilla on oikeus päivähoitolain ja asetuksen mukaiseen päivähoitopaikkaan esiopetusvuoden heinäkuun loppuun saakka.

Aamu- ja iltapäivätoimintaa tarjotaan koulupäivinä, ei lauantaisin. Kouluvuoden lomien aikana ja kesäkuulla ei koululaisille järjestetä aamu- ja iltapäivätoimintaa. Tarvittaessa huoltajat hakevat esioppilaalle koulujen lomien ajaksi hoitoa varhaiskasvatuksen kautta (sähköinen hakemus).

Aamu- ja iltapäivätoiminnan tarve tulee irtisanoa aina kirjallisesti sähköpostitse tai lomakkeella ja se astuu voimaan irtisanomista seuraavan kuukauden alusta.

Jos lapsen aamu- ja iltapäivätoiminta perustuu kehitysvammaisten erityishuoltolakiin ja toiminta on lapsen erityishuolto-ohjelmaan kirjattua erityishuoltoa, heille järjestetään aamu- ja iltapäivätoimintaa myös koulujen loma-aikoina tarpeen mukaan. Näille lapsille toiminta on huoltajalle maksutonta.

Toimintamaksu laskutetaan aina seuraavalla kuulla, voimassa olevan varauksen ja päiväkirjamerkintöjen mukaisesti. Jos sovitut toimintapäivät ylittyvät, maksua muutetaan
vastaamaan todellista käyttöä toisen ylittävän kalenterikuukauden alusta. Maksu erääntyy maksettavaksi aina kuukauden viimeinen päivä ja se maksetaan kotiin lähetettävällä
laskulla. Jos maksua ei suoriteta eräpäivään mennessä, lähetetään asiakkaalle maksukehotus. Jos maksua ei suoriteta kehotuksen eräpäivään mennessä, siirtyy maksamaton saatava perintätoimistolle.

Kaupunki voi irtisanoa oppilaan aamu- ja iltapäivätoiminnasta, mikäli kolmen kuukauden asiakasmaksut ovat maksamatta. Opetustoimenjohtaja tekee päätöksen irtisanomisesta.
Maksu voidaan periä ilman tuomiota tai päätöstä siten kuin verojen ja maksujen perimisestä ulosottotoimin annetussa laissa (367/1961) säädetään.

Asiakkaat (esioppilaat), jotka käyttävät aamu- ja iltapäivätoimintaa ja lisäksi vuorohoitoa, maksu peritään vain aamu- ja iltapäivätoiminnasta. Täydentävä varhaiskasvatus on maksutonta. Asiakkaalle lähetetään kuitenkin varhaiskasvatuksen maksupäätös, jossa tiedoksiannossa lukee ”kun lapsella on käytössä yhtä aikaa perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminta sekä täydentävä vuorohoidon varhaiskasvatuspalvelu, asiakasmaksu peritään vain aamu- ja iltapäivätoiminnasta ja varhaiskasvatus on maksutonta.”

Laskutukseen liittyvät tiedustelut:

3.5 OHJAAJIEN PÄTEVYYSVAATIMUKSET

Perusopetuslain 48 e § mukaan aamu- ja iltapäivätoiminnassa tulee olla toiminnan järjestämistapa huomioiden riittävä määrä ammattitaitoisia ohjaajia.

Valtioneuvoston asetuksessa (115/2004) säädetään perusopetuslain 8a luvussa tarkoitetun aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajan kelpoisuusvaatimuksista. Aamu- ja iltapäivätoiminnassa ohjaajana on kelpoinen henkilö;

1) joka on suorittanut tehtävään soveltuvan korkeakoulututkinnon, opistoasteisen tutkinnon, ammatillisen perustutkinnon, ammattitutkinnon tai erikoisammattitutkinnon ja jolla on koulutuksen yhteydessä hankittu tai kokemuksella osoitettu taito toimia lapsiryhmän ohjaajana

2) jolla on kelpoisuus antaa luokanopetusta, esiopetusta, erityisopetusta tai aineenopetusta tai toimia oppilaanohjaajana

Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä annetun lain muuttamisesta astui voimaan 1.4.2004. Työnantaja on velvollinen tarkistamaan henkilön rikosrekisterin ennen työsuhteen alkamista.


3.6 TOIMINNAN SISÄLTÖ

Toiminnan sisällöt suunnitellaan niin, että toiminta muodostuu lapsen kannalta ehyeksi ja monipuoliseksi kokonaisuudeksi, joka tarjoaa sosiaalista vuorovaikutusta, esteettisiä kokemuksia, vireyttä edistävää liikuntaa, ulkoilua ja mahdollisuutta omaan toimintaan, rentoutumiseen ja lepoon. Erityisesti kiinnitetään huomiota leikkiin ja luovaan toimintaan sekä myönteisiin elämyksiin.

Lapsen, huoltajan ja ohjaajan keskustelu ja tiedonvaihto siitä, millainen toiminta lasta kiinnostaa ja mikä tuottaa hänelle iloa ja virkistystä, vaikuttaa toiminnan sisällön käytännön toteutukseen.
Yhteistyö koulun kanssa lisää oppilaantuntemusta. Tämän lisäksi yhteistyöllä on suuri merkitys lapsen koko päivän suunnittelussa ja toteutuksessa. Ohjaajien työtä voidaan tukea eritysopettajien tai oppilashuoltohenkilöstön antaman konsultaation avulla.

Jokainen toimintayksikkö laatii oman vuosisuunnitelman, josta näkyy miten eri sisällölliset kokonaisuudet otetaan huomioon. Toimintakauden aloituspalaverissa sovitaan ohjaajien kesken yhteisistä teemoista, joita yksikössä toteutetaan lasten ja aikuisten mielenkiinnon mukaan. Aamu- ja iltapäivätoiminta kootaan seuraavista kokonaisuuksista:

Koulun kerhotoimintaan ja taiteen perusopetukseen osallistuminen voi olla osa lapsen aamu- ja iltapäivätoimintaa.
 

3.7 AAMU- JA VÄLIPALAN JÄRJESTÄMINEN

Aamu- ja iltapäivätoiminnassa käytetään kaupungin ruokahuollon suunnittelemaa välipalalistaa, jonka mukaan ohjaajat tilaavat aamu- ja välipalaan tarvittavat ruoka-aineet keskuskeittiöltä.

Ateriahetkiin liittyy kasvatuksellista ohjausta. Tällöin lasta pyritään ohjaamaan tarkoituksenmukaiseen ateriarytmiin sekä monipuolisiin ruokavalintoihin ja hyviin ruokailutapoihin.

Aamutoiminnassa oleville lapsille tarjotaan aamupala ja iltapäivätoimintaan osallistuvat saavat välipalan.
 

4. KULKEMINEN

Lapset siirtyvät iltapäivätoimintaan välittömästi koulutyön päätyttyä.

Kunnilla ei ole lakisääteistä velvollisuutta järjestää kuljetusta aamu- ja iltapäivätoimintaan. Vanhemmat vastaavat kyydityksestä kodin ja toimintapaikan välillä. Poikkeuksena ovat ne koulukuljetuksen piiriin muutenkin kuuluvat lapset, jotka voivat toimintaan tullessaan tai sieltä kotiin lähtiessään käyttää olemassa olevia kuljetusvuoroja, jos niissä on tilaa ja jos lapsen omalla koululla ei järjestetä aamu- tai iltapäivätoimintaa.
 

4.1 VAKUUTUS

Kauhajoen kaupunki on vakuuttanut aamu- ja iltapäivätoimintaan osallistuvat lapset.
 

4.2 TURVALLISUUS

Aamu- ja iltapäivätoimintapaikat, jotka sijaitsevat koulurakennuksessa, toimivat kouluille laadittujen turvallisuus- ja pelastussuunnitelmien mukaisesti. Muut yksiköt toimivat ko. kiinteistöille laadittujen turvallisuus- ja pelastussuunnitelmien mukaisesti.
 

5. YHTEISTYÖ KOTIEN KANSSA

Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet määrittävät yhdeksi toiminnan tavoitteeksi kodin kasvatustyön tukemisen, mikä edellyttää avointa ja luottamuksellista vuorovaikutusta kodin kanssa. Tavoitteena on, että ohjaajien ja vanhempien välinen yhteistyö on osa iltapäivätoiminnan arkea. Samoin kuin kaikessa kasvatus- ja opetustyössä, myös aamu- ja iltapäivätoiminnassa ohjaajat ovat vaitiolovelvollisia.

Aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajat osallistuvat koulujen vanhempainiltoihin, mikäli mahdollista ja he tapaavat lasten vanhempia myös arkisin kun lapsia haetaan kotiin. Tiedotettavista asioista viesti kulkee kirjallisten tiedotteiden, Wilman, reissuvihon tai tekstiviestien välityksellä. Vanhemmille tulee tiedottaa riittävästi toiminnasta ja mahdollisista poikkeustilanteista. Vanhempia kannustetaan olemaan yhteydessä iltapäivätoiminnan ohjaajiin, koulunjohtajiin/ rehtoreihin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan koordinaattoriin mieltä painavien asioiden selvittämisessä.
 

6. AAMU- JA ILTAPÄIVÄTOIMINTA OSANA KOULUA

Aamu- ja Iltapäivätoiminta on osa koulun toimintaa. Toiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa yhteistyö korostuu. Koko koulun henkilökuntaa tulee informoida aamu- ja iltapäivätoiminnasta ja sen toimintatavoista. Tiedonkulku koulun ja iltapäivätoiminnan välillä on avointa ja mutkatonta, ja on helpompaa, jos osapuolet tuntevat toisensa ja tapaavat säännöllisesti. Opettajien tulee informoida aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajia muutoksista, jotka vaikuttavat aamu- ja iltapäivätoimintaan esim. koulun tapahtumat ja retket.

Muita yhteistyömuotoja ovat mm. yhteiset vanhempainillat tai - vartit, koulunkäynninohjaajien yhteiskäyttö ja koulun tilojen ja välineiden käyttö.
 

7. TOIMINNAN KOORDINOINTI JA OHJAUS

Aamu- ja iltapäivätoimintaa ohjaa ja valvoo sivistyslautakunta. Toiminta kuuluu opetuksen ja koulutuksen vastuualueelle.

Ko. vastuualueella aamu- ja iltapäivätoiminnan tehtävät on jaettu seuraavasti:

Opetustoimenjohtaja: Lari Marjamäki

Aamu- ja iltapäivätoiminnan kokonaisvastuu ja päätösvalta

Vastaa ja päättää aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajien sijoittamisesta toimipisteisiin sekä laskee aamu- ja iltapäivätoiminnan henkilöstötarpeen.

Asiakaspäätökset

Alueellisen kehittämisverkoston jäsenenä toimiminen
Toiminnan kehittäminen eri yhteistyötahojen kanssa
Aamu- ja iltapäivätoiminnan henkilöstön koulutuksien suunnittelu yhteistyössä koulunjohtajien ja rehtoreiden kanssa.


Oppilasasiainsihteeri: Eliisa Kuusniemi, p. 040 703 6672
sähköposti: eliisa.kuusniemi@kauhajoki.fi

Vastaa aamu- ja iltapäivätoiminnan ilmoittautumis- ja hakuprosessista

Aamu- ja iltapäivätoiminnan päätökset lähetetään huoltajille kirjallisena.


Toimistosihteeri: Johanna Pitkänen p. 040 350 8828
sähköposti: johanna.pitkanen@kauhajoki.fi

 

8. PERUSOPETUKSEN AAMU- JA ILTAPÄIVÄTOIMINTAA SÄÄTELEVÄT LAIT, ASETUKSET SEKÄ MUUT OHJEET

• Perusopetuslaki (628/1998) 48 a, b, c, d, e ja f § (1136/2003)
• Perusopetuslaki 17 § 2 mom. (642/2010)
• Perusopetuslaki 30 § 1 mom. (624/2010)

Perusopetuslaki 40 § 2 mom. (624/2009)

• Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muuttaminen ja täydentäminen,
• Määräys 50/01/2010
• Lastensuojelulaki 12 § 417/2007
• Lastensuojelulaki 25 § 417/2007
• Kuntalaki (365/1995) 16 § 1 mom. ja 50 § 1 mom. (1068/2008) ja 2 mom.
• Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta (635/1998) 5 § 3 a (1137/2003)
• Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selittämisestä (504/2002) 2 § 2 mom. (1138/2003)
• Valtioneuvoston asetus 8115/2004
• Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999)
• Laki julkisista hankinnoista (348/2007)
• Perusopetuksen laatukriteerit (Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2012:29)

Aamu- ja iltapäivätoiminnan - toimintasuunnitelma ja tarvittavat lomakkeet löytyvät sähköisenä versiona Kauhajoen kaupungin nettisivuilta osoitteesta www.kauhajoki.fi -> opetus, koulutus -> aamu- ja ilta