Toimeentulotuen verkkoasiointi avautui

Tiedote. Julkaistu: 12.12.2016 klo 13:18

Kela

Kuntien sosiaalitoimistojen sijaan toimeentulotuen hakemukset käsitellään jatkossa Kelassa. Muutoksen myötä myös asiointi helpottuu, kun asiakkaat voivat hakea tukea verkossa. Verkkoasiointi avautui 12. joulukuuta 2016.

Aiemmin valtaosa toimeentulotuen asiakkaista on toimittanut perinteisen paperihakemuksen kunnan sosiaalitoimeen, sillä verkkoasiointia on ollut tarjolla vain harvassa kunnassa.

– Enää asiakkaan ei tarvitse lähteä toimistoon eikä postittaa hakemusta, sillä toimeentulotukea voi nyt hakea Kelan muiden tukien tavoin kätevästi verkosta, kertoo hankepäällikkö Heli Kauhanen Kelasta.
Koska toimeentulotuen asiakasmäärät ovat valtavat, Kelan toimistoihin voi olla odotettavissa siirtymävaiheessa väliaikaista ruuhkaa.

– Jos asiointi onnistuu verkossa, se on asiakkaan kannalta myös kaikista sujuvin ja nopein vaihtoehto, Kauhanen toteaa.

Kelan verkkoasiointi kasvattaa koko ajan suosiotaan. Jo lähes 65 % hakemuksista lähetetään verkossa. Jos asiakkaalla ei ole omaa tietokonetta tai verkkoyhteyttä, verkkohakemuksen voi tulla tekemään myös toimistoon. Verkkoasioinnissa tarvitaan lisäksi henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset tai matkapuhelimen mobiilivarmenne.

– Joulu- ja tammikuussa isoimmissa toimistoissa työskentelee palveluopastajia, joilta saa kädestä pitäen apua verkkoasiointiin, Kauhanen lisää.

Omatoimisuus on asiakkaan etu

Tukien hakeminen sujuu kätevästi verkossa. Kirjaudu verkkoasiointipalveluun osoitteessa www.kela.fi/asiointi. Voit toimittaa myös liitteet verkossa. Liitteeksi riittää esimerkiksi selkeä kännykällä otettu kuva.

Verkkoasioinnissa on asiakkaan kannalta monta etua. Kun hakee tuet ja lähettää liitteet verkossa, myös hakemuksen käsittely nopeutuu ja asiakas saa tuet nopeammin. Hakemuksessa on valmiiksi osa tiedoista, joten kaikkia kohtia ei tarvitse täyttää. Palvelu myös opastaa hakemuksen täytössä.

Verkkopalvelusta voi tarkistaa yhdellä silmäyksellä myös hakemuksen tilanteen ja seuraavat maksut.

Palvelunumerosta apua hakemuksen täyttöön

Toimeentulotuen palvelunumero avautui 12. joulukuuta. Toimeentulotukea koskeviin kysymyksiin vastataan numerossa 020 692 207 ma–pe klo 8–16. Puhelu maksaa normaalin puhelinmaksun.

Lisätietoja toimeentulotuesta:
www.kela.fi/toimeentulotuki ja kysykelasta.kela.fi
www.kela.fi/laskurit voit arvioida toimeentulotuen määrää
• palvelunumerosta 020 692 207
• Kelan toimistoista ja muista palvelupisteistä.